Zakres prac rozbiórkowych obejmował demontaż konstrukcji wiaduktu nad czynną drogą DK88 w Zabrzu. Zgodnie z ustaleniami rozbiórka obejmowała demontaż przęsła oraz rozbiórkę dwóch filarów wiaduktu i przyczółka. Rozbierane były filary na międzytorzu, filar pomiędzy torami a drogą oraz przyczółek przy drodze.
Z uwagi na to, że rozbierany obiekt znajdował się nad drogą krajową o dużym natężeniu ruchu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej PKP ograniczono do minimum, liczbę i czas utrudnień w ruchu samochodowym i kolejowym.
Konstrukcja wiaduktu składała się z kilku niezależnych elementów, tj. dwóch przyczółków zlokalizowanych po przeciwległych stronach drogi, dwóch podpór pośrednich zlokalizowanych w międzytorzu oraz konstrukcji przęsłowej nośnej.
Przęsła – Zachowane przęsło mało 23,7 m długości całkowitej. Konstrukcję nośną wykonaną ze stali stanowiły cztery nitowane belki blachownicowe o środniku z blachy, natomiast pasy górne i dolne tworzyły kątowniki.
Pas górny wzmocniony był dodatkowo na całej długości blachami, natomiast pas dolny posiadał dwie nakładki wykonane z blach o zróżnicowanej długości. Środniki blachownic usztywnione były obustronnymi żeberkami z kątowników w tym samym rozstawie umieszczono poprzecznice wykonane z ceowników.
Żelbetowa płyta jezdni o szerokości 6,6 m ułożono w obszarze pomiędzy dźwigarami na blachach nieckowych nitowanych do pasów górnych i poprzecznic. Nawierzchnię jezdni stanowiła kostka granitowa na podsypce piaskowej. Kostka została na przeważającej części przęsła rozebrana i w chwili rozbiórki płytę pokrywała warstwa darni.
Przyczółki – pod istniejącym przęsłem o szerokości 6,35 m i długości (wraz ze skrzydłem) 11,2 m znajdował się w dobrym stanie. Wjazd na obiekt uniemożliwiały granitowe słupki wkopane w ziemię na styku krawędzi skrzydła z nasypem. Jezdnia na przyczółku pokryta była grubą warstwą darni i porosła kępami krzaków i małych drzewek. Przeciwległy przyczółek został wcześniej częściowo rozebrany.
Podpory pośrednie – wykonano z cegły pełnej. W chwili rozbiórki podpory znajdowały się w złym stanie technicznym Górna cześć podpór była spękana w wielu miejscach.
Wyposażenie – Z wyposażenia obiektu pozostały jedynie elementy odwodnienia w postaci dwóch rynien prowadzonych pod płytą pomostu pomiędzy dźwigarami. Rynny doprowadzone były do rur spustowych umieszczonych we wnękach ściany przedniej przyczółka. Poręcze obiektu zostały zdemontowane.
+48 12 413 20 75 +48 502 526 563
biuro@cama.pl
Kosynierów 25, 31-572 Kraków